Thursday, September 20, 2007

De skrøbelige mennesker

Jeg møder dem af og til i mit arbejde med børn og unge, de skrøbelige mennesker.
Dem, som har antennerne stillet ind på andres humør og følelser....eller bare en dårlig atmosfære.
De opdager det med det samme, langt før os andre, som måske ikke engang lægger mærke til det.
De ser det, mærker det og agerer efter det.....nogle bliver dårligt tilpas af det.........andre fortrænger og andre igen øver sig hver dag i at omsætte det, så de kan kommer igennem dagen.
I mit arbejde skal vi være gode til at finde dem, guide dem, lære dem og tale med dem om deres måde at modtage verden.
De er vigtige for os.
De har et budskab til os.
Man kan sammenligne med de kanariefugle, som blev sendt ned i minerne i England......Når fuglen (den lille og skrøbelige) døde, så var det med at komme op, for så var der en farlig atmosfære......man kunne dø af det!!!
Når jeg møder disse mennesker, så ved jeg, at de kan vise mig om der er problemer på vej, en dårlig lugt i bageriet eller noget, som vi bør gøre anderledes.
Jeg ville ikke undvære dem.
De er en god rettesnor.
De fortæller os, at vi skal stoppe op og kigge os omkring.
At vi kan gøre det bedre.
Så vi ikke "dør" af det..........................

3 comments:

Anne said...

Skrøbelige, men også stærke!
Det er med at holde øjnene åbne...

Anonymous said...

En interessant betragtning. Sådan har jeg aldrig tænkt på det før - en meget positiv måde at anskue mennesker, som der normalt ikke er så meget 'plads' til i dagens samfund.

lifeondyssen said...

Kære Hanne .. jeg sidder her og tænker hvor var du henne da jeg gik i skole !!
Jeg er en af dem født med antennerne, stærk og uden det beskyttelseslag (skrøbelig) så det ikke sætter sig lige i hjerte eller på ens egne følelser, hvilket oftes er meget svært at undgå.
Selvfølgelig er det rart at have antennerne og at kunne mærke at der er noget galt positivt som negativt, men det kan også have sine bagsider som at få lukket ned for dem igen. Og det er der reaktionen kommer .. et par eks.: pauseklovn, meget trist, sur og tvær, træt, indadvendt eller meget snakkende og glad.
Hvor det varmer mit hjerte at læse at du vil guide de unge på vej og lytte til det de oplever på deres vej igennem livet.

Tak Hanne fordi du formår at lytte til / bruge dem / os på en positiv måde.